سرخط خبرها

چرا تلاش سرمایه گذاران برای ساخت فصل تازه سریال های محبوب شکست می‌خورد؟

  • کد خبر: ۷۵۵۳۵
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
چرا تلاش سرمایه گذاران برای ساخت فصل تازه سریال های محبوب شکست می‌خورد؟
میل به ساخت فصل جدید، به سریال‌های درجه سه تلویزیون هم رسیده است و سریال‌هایی مانند «کلبه‌ای در مه» که نه مخاطبی دارند و نه آورده‌ای برای تلویزیون، در‌حالی‌که قصه‌شان تمام شده است و سؤالی بی‌پاسخ برای مخاطب نگذاشته‌اند، محض احتیاط در قسمت پایانی می‌نویسند‌: پایان فصل یک، تا شاید فرجی شد و پولی رسید و فصل دویی هم ساخته شد.

محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - سال‌ها پیش وقتی که فصل دوم سریال «خوش رکاب» با نام «خوش‌غیرت» روی آنتن تلویزیون رفت، اولین‌باری بود که ما با مفهوم فصل دو داشتن یک سریال آشنا می‌شدیم. فصلی که همان آدم‌ها را در دوره‌ای متفاوت و با ماجرا‌هایی دیگر دوباره پیش چشم مخاطب می‌کشاند. با گذشت سال‌ها، اما این‌فصل‌دوسازی به روندی عادی تبدیل شد و اگر سریالی فصل دو نداشته باشد، جای تعجب دارد.

 

دلیل اول و وسط و آخر این‌تمایل برای ساخت فصل دو در بیشتر مواقع مسائل مالی است. سریالی را که موفق می‌شود و در این‌شلوغی ساخت آثار مختلف نمایشی، مخاطب جذب می‌کند و برند می‌شود همین‌طور رها کردن از نظر سرمایه‌گذاران عملی قبیح است. از سویی وقتی گروهی جمع شده است، لوکیشن آماده دارند و زمینه خیلی مسائل در پیش‌تولید فصل پیش انجام شده، حیف است که تا آخرین قطره پولی که می‌شود بیرون کشید، دوشیده نشود.

 

نگاهی به تجربه‌های ناموفق این‌سال‌ها هم این‌گفته را تأیید می‌کند؛ از فصل دو «ساخت ایران» تا فصل دو و سه سریال «شهرزاد» که خاطرات خوب فصل یک را در تماشاچی کشتند، تا فصل دو «هیولا» با نام «دراکولا» که قصه تمام‌شده و با پایان مشخص فصل یک را بدون هیچ منطق روایی با سست‌ترین طرح داستانی ممکن کش دادند و حالا هم در اقدامی محیرالعقول فصل دو سریال «عاشقانه» که با نام «گیسو» پخش می‌شد با اعلام منوچهر هادی، کارگردان سریال، قرار است که زودتر از موعد تمام شود و قصه کامل به پایان نرسد.

 

دلیل این‌اتفاق هم اختلاف تهیه‌کننده سریال و کارگردان است. تهیه‌کننده که با پیش‌فرض موفقیت «عاشقانه یک» پولش را خرج فصل دو کرده بود، وقتی با سرمای قصه و بی‌کشش بودن «گیسو» روبه‌رو شد ترجیح داد تا با اظهار نظر‌های عجیب و غیرحرفه‌ای قضیه را به نفع خود جمع کند و همه‌چیز را به گردن هادی بیندازد و ازقضا موفق هم شد.

 

حالا این‌میل به امتداد بخشیدن، به سریال‌های درجه سه تلویزیون هم رسیده است و سریال‌هایی مانند «کلبه‌ای در مه» که نه مخاطبی دارند و نه آورده‌ای برای تلویزیون، در‌حالی‌که قصه‌شان تمام شده است و سؤالی بی‌پاسخ برای مخاطب نگذاشته‌اند، محض احتیاط در قسمت پایانی می‌نویسند‌: پایان فصل یک، تا شاید فرجی شد و پولی رسید و فصل دویی هم ساخته شد. البته که فصل دو و سه و ده ساختن در دنیا مرسوم است، اما وقتی هنوز گرهی باز نشده مانده باشد و روایت‌ها به پایان نرسیده باشند و پیش از ساخت فصل یک معلوم باشد که فصل‌های بعدی هم قرار است ساخته شوند. در غیر‌این‌صورت فصل دو پیش‌بینی‌نشده را با پشتوانه موفقیت فصل یک نمی‌سازند.

 

اگر هم سرمایه‌گذاران علاقه مردم را به سریال ببینند، یک شخصیت یا یک خرده‌روایت سریال قبلی را با نامی دیگر پرورش می‌دهند و سریالی جدید می‌سازند که اشاراتی به سریال قبلی دارد وبه اصطلاح سینمایی آن را «اسپین‌آف» می‌نامند؛ مثل کاری که با سریال «شاهگوش» انجام شد و فصل دومش «سال‌های دور از خانه» نام گرفت. سریالی با محوریت دو شخصیت «شاهگوش» که بی‌ربط با فضای قصه قبلی، داستان‌های زندگی‌شان را دنبال می‌کردیم. به‌هر‌حال طبق اعلام قرار است که سریال خوب «می‌خواهم زنده بمانم» هم فصل دویی داشته باشد که امیدواریم تیم سازنده آن دقت کنند که خاطرات خوب فصل یک را خراب نکنند؛ کاری که دیگران مکرر کرده‌اند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->